Optimoi resurssit tehokkaasti käyttöösi
Työskentely yrityksessä kuin yrityksessä on toisinaan hyvin kiireistä, on lankoja vedettävänä ja samaan aikaisesti usea pallo pidettävänä ilmassa. Kuinka kukaan siihen oikeasti edes pystyy? Tärkeintä on muistaa tehdä oikeat asiat oikeaan aikaan ja vielä oikeiden henkilöiden kanssa, eikä se ole useinkaan yhtä helppoa kuin voisi kuvitella. Varsinkin kun yhtälössä saattaa olla monta toisistaan riippuvaa tekijää, ja tilaa virheille on hyvin rajallisesti. Sitten on vielä kaikki vapaa ajan asiat lasten harrastuksista lääkäri käynteihin. Kuinka kukaan pysyy kartalla, oikeasti?
Ennen peitimme kaikki toimiston seinät ja keittiön kaapit ja muut paikat keltaisilla post-it lapuilla. Vai olenko ainoa, joka näin tekee vielä tänä päivänäkin? Kaikki tämä, jotta muistaisimme kaiken relevantin omaan työhön sekä arjen pyörittämiseen liittyen. Nykyään tosin älypuhelin ja lukemattomat appsit ajaa ainakin osaksi tuon saman asian, ainakin henkilökohtaisen arjen pyörittämisen suhteen.
Siitä huolimatta pallot eivät aina pysy ilmassa ja joku lanka saattaa lipsahtaa sormien välistä kun hetkeksi keskittyminen herpaantuu muualle.
Arjen helpotusta omaan käyttöön
Parhaimmillaan automatisoitu työvoima tuo apua pienten ja keskisuurten yritysten tietojen hallintaan hyvin kustannus tehokkaasti. Sen avulla voi ajastaa ja muistuttaa tulevista tilaisuuksista, kamppanjoista tapahtumista ja tapaamisista tavalla, joka on sinun työkuvaasi sopiva. Se on myyjän paras työkaveri ja palveleekin tunnollisen työntekijän roolissa lähes täydellisesti.Kurkkaa lisää CRM järjestelmästä täältä, se palvelee asiakassuhteiden ylläpitämisessä ja hallinnoinnissa.
Kasvavat yritykset kuten esimerkiksi startup yritykset tarvitsevat paljon auttavia käsiä, mutta taloudellisia resursseja siihen ei vain ole. Mm. tiedon hallinta nopeasti kasvavassa yrityksessä voi tuottaa paljon harmaita hiuksia. Suomessa yritystoiminnan avaamisesta, pyörittämisestä, henkilökunnan palkkaamisesta ynnä muusta on toistaiseksi tehty hyvin haastavaa. Yrityksellä toisin sanoen täytyy olla rahoitus taikka kova kassavirta ennen kuin ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa kannattaa ja pystyy palkkaamaan, ainakaan täysipäiväisesti.
Työkaverina automaatti?
Tänä päivänä puhutaankin paljon roboteista, niin kutsutun helpon työn automatisoinnista ja tekoälystä (AI – Artificial Intelligence). Helppo ja mekaaninen työ on helpompaa automatisoida kun monimutkaista päättelykykyä ja luovaa ajattelua vaativa työ. Eli kaikki helpompi työ on tarkoitus jättää koneiden varaan.
Ajattele kuitenkin, jos aivoleikkaustasi tekisi robotti? Tai bussissasi ei olisikaan kuskia? Tämä on kuitenkin suunta, johon olemme matkalla hyvin nopeaa tahtia.
Automatisoinnissa on kyse niin kulujen minimoinnista tekoälyn avulla avulla sekä siihen turvautuen kun saada arki ja työ toimimaan jouhevammin. Ideana on, että esimerkiksi asiakas suhteiden hallinta -työkalu, CRM, muistuttaa asioista, jotka täytyy tehdä.
Markkinoilta löytyy myös kasvava määrä ääni ohjattavia laitteita joille keskustellaan kotona ja työssä. Käsittääkseni pisin järkevä ja monipuolinen keskustelu, joka on käyty ihmisen ja robotin välillä tähän päivään mennessä on kestänyt jopa 10 minuuttia. Pohjois Amerikassa tänä päivänä keskusteleva ja kuunteleva robotti hoitaa ruokaostokset pelkällä yksinkertaisella käskyllä. Ja trendi näyttää tuovan laitteet myös Eurooppaa ja lopulta Suomea kohti.
Missä mielestäsi menee automatisoinnin raja? Se, että soittaessasi pankkiin juttelet ensimmäiset minuutit vastaajan kanssa näppäillen numeroita yhdestä yhdeksään vastauksesi merkiksi. Taikka kun ruokakaupassa menet kassan kautta, jossa ei olekaan kassalla henkilöä vastassa vaan skannaat itse hankkimasi tuotteet kassaan sekä lopuksi maksat vaaditun summan koneelle? Tai miten olisi robotin suorittama leikkaus? Tai auto jota ajaa robotti? Onko tekoälyllä moraalia ja voiko sitä syyttää hengen vaarantamisesta, kuolemasta taikka taloudellisesta menetyksestä?